Portfolio

English

‘Kunst toont je zaken die je anders niet ziet’. Dat is precies wat Koen ons duidelijk maakt met zijn werk. Karton en verpakkingsmateriaal zijn enkele van de grondstoffen die hij gebruikt. Via minimale ingrepen toont hij ons de eigenheid en schoonheid van dit materiaal. Ze vormen het omhulsel om producten tijdens het transport te beschermen en waar we liefst zo gauw mogelijk van af willen, vaak zonder ze een blik waardig te gunnen. Hij maakt ons bewust van het karakter van iets wat niet dient om op te smukken of indruk te maken, van iets dat niets toevoegt aan de inhoud van het gekochte materiaal. Net die functionaliteit, die een spaarzaamheid in de vormgeving meebrengt doet een appel op ons schoonheidsgevoel.

Van afgedankt verpakkingsmateriaal kan je zeggen dat het nutteloos geworden is. Door de schoonheid ervan te tonen wordt een essentieel kenmerk van kunst, namelijk ‘het nut van het nutteloze’ zichtbaar gemaakt.

Vaak wordt dit soort werk in een galerij of museum getoond. De omgeving met zijn meestal witte muren, de sacrale sfeer en de bezoekers die zich aan iets dergelijks verwachten, vormen een dankbare context. Maar, Koen zoekt met zijn werk graag de publieke ruimte op. Hij wil zijn werk in de wijde wereld laten leven, op de plekken waar hij zijn grondstof verzamelt. Plekken waar je vrij bent om de schoonheid te ervaren van wat op de achtergrond aanwezig is.

Koen werkte gedurende jaren nauw samen met Honore d’O. Ondertussen werkt hij in alle stilte aan een heel eigen oeuvre: aan zijn werktafel worden schetsen, maquettes, tekeningen gemaakt. Het zijn miniaturen die op zich de moeite zijn, maar die er op een bepaald moment om smeken om in hun ware omvang gerealiseerd te worden.

Zijn artistieke kracht ligt in zijn gave om het karakter van heel verschillend basismateriaal bloot te leggen, gaande van high tech textiel uit de bouwsector tot verpakkingsmateriaal dat hij recycleert tot kunstwerken. Verpakkingsmaterialen die ons via de dagelijkse sleur van het consumeren al te vertrouwd geworden zijn, combineert hij moeiteloos tot bas-reliëfs. Assemblages gaan in elkaar over tot een fries die langs muren en plafonds verder beweegt, maar ze kunnen ook als op zich staande elementen bekeken worden. Door de lange incubatietijd is er een grote eigenheid ontstaan: er zijn invloeden en verwijzingen.

Maar dit werk dat een lange voorgeschiedenis in een besloten ontwikkeling gekend heeft, heeft daardoor een grote eigenzinnigheid ontwikkeld. Het is klaar om zijn plaats in de wereld op te eisen.

Tekst Bernadette Vande Catsye (doubleface vzw)



Tentoonstelling Clemenspoort, Gent, 16 november 2018 tem 13 januari 2019

Expo in de Clemenspoort, Gent

Raam103, Gent, september 2018

Residentie in RAAM103 te Gent

Kunst in de stad, beeldenroute in Roeselare, augustus 2018

Kunstgebeuren in Roeselare, met werk in de bibliotheek Arhus, en het park Noordhof.

Unable to perform, Deinze, juni 2018

Gebeuren in het kunstencentrum platvvorm

Kunstinstallatie winkel OHNE, Gent, lopende

Een installatie in de verpakkingsvrije winkel OHNE, Koningin Elisabethlaan 22 te Gent. Gebouwd met verpakkingsmateriaal van OHNE en honingraatkarton.

Kunstinstallatie in het cultuurcentrum herberg Macharius, Gent, januari - december 2017

Een installatie in herberg Macharius voor hun 10 jarig bestaan. Gebruikte materialen zijn honingraatkarton en touw.

Warming Huts The Forks: project 'Above Zero', Canada, 2013

Een project met Nick Preem, architect. Een kunst- en architectuurwedstrijd om een rustplaats - Warming Hut - te ontwerpen op de bevroren rivieren bij The Forks, Winnipeg, Canada.

BOSA-project, Belgacom, Liège, 2011

Een project met Honoré d'O, kunstenaar. Een gsm-antenne wordt kunst. De antenne wordt op een woonblok van 3 verdiepingen geplaatst in een wit-transparante verlichte bol van 350cm doorsnede.

Canvascollectie, Gent, 2010

Tweejaarlijks selectiegebeuren en groepstentoonstelling, selectie van 3 kunstwerken.

Kunstsalon@Hoogpoort, Gent, 2008

Tweejaarlijkse groepstentoonstelling tijdens de zomer van 2008, tentoonstelling van het werk 'Pionen' in de etalage van 'Toykyo'.

Brugge 2002: Octopus Outside 'Als Zonnebloemen', Brugge, 2002

Een project met Honoré d'O, kunstenaar. Stadsparken werden omgevormd in velden zonnebloemen. Bewoners, verenigingen en scholen hielpen mee met de realisatie ervan. Er werden 10000 zakjes zonnebloemzaad verspreid zodat het project ook buiten de park- en stadsgrenzen vorm kreeg.

Terug naar boven